Az új fogyasztóvédelmi szabályok 2022 május 28.-án lépnek hatálya, a cikkben ezeket foglaljuk össze.
Az új szabályozás 3, az elektronikus és részben az offline kereskedelmet is érintő jogszabályt érint:
a távollévők között kötött fogyasztói szerződésekről szóló 49/2014.-es Kormány rendeletet
az árfeltüntetésről szóló rendeletet és
a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt.
Lássuk az új szabályokat, amit alkalmazni kell!
A módosítások nagy része érdemi újítást nem hoz az e-kereskedelemben, mivel sok módosítás csak a 2022 elején hatályba lépett EU-s szavatossági szabályozásban található új fogalmakat vezeti át a rendeleteben is.
Természetesen ez is feladatot jelent a kereskedőknek, mert a mostani ÁSZF-ek még a régi fogalmakat használják, ezeket le kell cserélni az új fogalmakra. Például a termék helyett következetesen az árú fogalma került be a rendeletbe.
Ami viszont tényleg új szabály és sokak érint, hogy egyértelműsíti a jogalkotó, hogy szolgáltatás nyújtása esetében mikor lehet arra alapozva elutasítani az elállást, hogy a szolgáltatás nyújtását az eladó mér befejezte.
Az új szabályok alapján a vásárló csak akkor veszíti el az elállási jogát a szolgáltatás nyújtásának teljesítését követően, ha erről az eladó tájékoztatta a szerződés megkötését megelőzően a vásárlót és ehhez a vásárló kifejezetten hozzájárult.
Itt érdemes magukat az új szabályokat is idézni:
(1) Az árcsökkentés bejelentése esetében meg kell jelölni a korábbi, a vállalkozás által az árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig alkalmazott árat.
(2) A korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző harminc nap.
(3) Ha az árcsökkentés mértéke fokozatosan növekszik, akkor a korábbi ár az árcsökkentés első alkalmazása előtti, az árcsökkentés nélküli ár.
(4) Az (1)-(3) bekezdés nem vonatkozik a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre.
(5) Ha a termék harminc napnál rövidebb ideje van forgalomban a (2) bekezdésben meghatározott időtartamhoz képest, a korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző tizenöt nap.
Úgy véljük, hogy ennek a módosításnak az ÁSZF-re szintén nincs kihatása, elég egyértelmű szabályokat határoz meg a rendelet, de arra, hogy a honlapon (árcédulán) mit és hogyan kell feltüntetni.
A szabály viszonylag egyértelmű, ha bevezet az eladó egy terméket, akkor annak van egy adott ára, 15 napig az (5) bekezdés alapján nem lehet ez alatt akciózni, csökkenteni és növelni lehet az árat, csak nem lehet azt akciónak nevezni. Bevezető ár feltüntetésére van mód.
Ezt követően lehet megindítani az akciót, ahol még 15 napig ahhoz képest lehet akciós árat feltüntetni, ami előtte 15 napban a legalacsonyabb ár volt és utána már az előző 30 napot kell alapul venni.
A folyamatos akció értelmezése nem könnyű, hogy itt mi a kiindulási ár, de értelmezésünk szerint, ha 6 hónapig mindig csökken egy termék ára, akkor az akció mértékét a 6 hónappal előtti (tehát a kiindulási) árhoz kell igazítani.
Ezen kívül fontos, hogy mindig fel kell tüntetni azt az árat, amihez képest az akciós ár létrejött.
Egy példa:
Időpont | Ár (akció nélkül) | Akciós ár |
03.01. | 1000 Ft |
|
03.23. | 900 Ft |
|
03.31 | 1500 Ft |
|
04.01.-tól akció (rosszul) |
| 1250 Ft (nem jó, mert volt olcsóbb a termék 30 nappal ezt megelőzően, ezért ez nem lehet akciós ár) |
04.01-től akció (jól) |
| 850 (jó, az akciót a 900 Ft -hoz kell viszonyítani, nem az 1500 Ft-hoz) |
04.05.-tól akció vége | 1400 Ft |
|
04.23.-tól (ármódosítás) | 1600 Ft |
|
05.06.-tól akció (rosszul) |
| 1500 Ft (megint nem jó, mert volt 1400 is a termék) |
05.04.-tól akció (jól) |
| 1300 Ft (jó, az akciót az 1400.-hoz kell viszonyítani, mint 30 nappal azelőtti legkisebb ár) |
05.10-től extra akció (jól) |
| 1200 Ft (jó, az akciót az 1400-hoz kell viszonyítani) |
Az is fontos, hogy árat csökkenteni mindig lehet, viszont, ha az akciós ár feltüntetési szabályai nem teljesülnek, akkor nem lehet akciós árnak megjelölni és ez az ár a későbbi akció figyelésénél is számításba jön.
Ezen kívül az akciós ár maga is egy fontos tényező lesz, ugyanis, ha egy termék ára akciós, a 30 napos akciós ár figyelésnél ugyanúgy számításba kell venni.
Talán ezek a leginkább az üzleti működést is érintő új fogyasztóvédelmi szabályok 2022 május 28.-ától.
Leglényegesebb módosítás a termék értékelésekkel kapcsolatban született a törvényben.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül a törvény alapján, „Annak állítása, hogy a termék értékelését olyan fogyasztók nyújtották be, akik ténylegesen használták vagy megvásárolták a terméket, anélkül, hogy észszerű és arányos lépésekre kerülne sor annak ellenőrzésére, hogy az értékelések ilyen fogyasztóktól származnak.”
Tehát, ha a webshop azt állítja, hogy a terméket értékelő felhasználók minden bizonnyal a vásárlóik voltak, de igazából ezt semmilyen eszközzel nem ellenőrzi, nem biztosítja az állítás megalapozottságát, akkor az tisztességtelen.
Fontos viszont megemlíteni, hogy ez kifejezetten a termék és nem a vállalkozás értékelésére vonatkozik.
Hogy lehet a kellemetlenségeket elérni?
Egyrészt, ha értékelő rendszer érhető el a weboldalon, akkor fel kell tüntetni, hogy adott értkelést bárki, vagy csak a vásárlók adhatnak-e a termékkel kapcsolatban. Úgy véljük, hogy ezt nem elég az ÁSZF-ben feltüntetni, hanem ott kell az információnak megjelennie, ahol az értékelés is megtalálható.
Másik oldalról, valamilyen technikai megoldást kell bevezetni, hogy a terméket tényleg csak a vásárló tudja értékelni.
Nem tilos a továbbiakban sem olyan értékelő rendszert használni, amiben nincs szűrve, hogy oda csak a vásárlók tudjanak véleményt írni, ilyen esetben viszont fel kell egyértelműen tüntetni az értékeléseknél, hogy azok esetében az eladó nem tudja ellenőrizni azt a tényt, hogy az értékelés vásárlótól származott-e.
Az Az új fogyasztóvédelmi szabályok 2022 május 28.-tól tehát meg kívánják akadályozni azokat a visszaélésszerű gyakorlatokat, ami kifejezetten a hamis értékelésekkel kívántak előnyt szerezni egy-egy ellenőrizetlen terméknek.
Álláspontunk szerint az árukereső oldalakon leadott értékelésre az eladók oldaláról nem lesz kihatása a szabályozásnak, mivel ezek a felületek nem az eladó üzemeltetésében állnak, ott az árukereső oldal üzemeltetőjének kell valamilyen megoldást találni a hamis értékelések kiszűrésére.
Szerző: dr. Németh Ádám
Elkészítünk minden elektronikus kereskedelemhez szükséges jogi dokumentumot a webáruházának, vagy weboldalának, ÁSZF-et, adatkezelési tájékoztatót, jegyzőkönyv mintákat.
Ha csak kérdése lenne a vállalkozás indítása előtt, vagy közben, szívesen segítünk a megfelelő jogi megoldás kiválasztásában, e-kereskedelmi kihívás orvoslásában.
Ha az ügyészség, vagy a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálja a kereskedelmi tevékenységet, közreműködünk a felárt problémák megoldásában és a hatóság előtti képviseletben.
Az ajánlatot kérek gomb megnyomásával hozzájárulok az itt megadott adataimnak az adatkezelési tájékoztató szerinti kezeléséhez.