Barion Pixel Brandépítés - InformatikaiJog.hu - dr. Németh Ádám
Telefon
E-mail

Brandépítési tevékenység

Ha egy cég figyelmet fordít a marketingre, előbb, vagy utóbb marketing tanácsadási és brandépítési tevékenységgel is találkozni fog.

Ha érdekel a brandépítés rengeteg információ található az interneten, hogy mennyira aktuális a téma, mutatja az is, hogy Brandépítős műsor fut egy kereskedelmi televízióban.

Ez a cikk arról szól, hogy mire kell figyelnünk, amikor brandépítési szerződést kötünk.

Milyen szolgáltatásokról beszélünk?

A brandépítéssel kapcsolatban Irodánk széles skálán mozgó szolgáltatásokkal találkozott.

Ezek a szolgáltatások lehetnek (a teljesség igénye nélkül):

  1. tanfolyam, ami megtanítanak brandet építeni,
  2. brandépítési tanácsadás, ami már konkrétan neked segít az építkezésben,
  3. brand kialakításra irányuló szolgáltatás, ahol grafikai munkákat, tervezést és gyártást, szövegírást, szöveg lektorlást is vállal a másik fél
  4. brand kezelési szolgáltatás, ami a kialakított brand napi karbantartását, klasszikus marketing tevékenységet jelenti, ideértve a közösségi oldalak kezelését, marketing kampányok, megjelenések szervezését, stb., hirdetési fiók kezelését és beállítását

Ahogy látjuk, a klasszikus marketing tevékenység is ide sorolható, mégis más a brandépítés.

Minden mozzanat csak a nagy egész része, meglátásunk szerint a brandépítés célja az adott vállalkozás, vagy termék üzleti és társadalmi megítélésének pozitív irányú befolyásolása. Nem is feltétlenül cél a bevétel növekedés, a célunk például lehet egyszerűen a cégünk megítélésének pozitív befolyásolása, ismertetése.

A klasszikus marketing célja a termék eladásához kapcsolódó tevékenység, a brandépítés inkább a céget, vagy személyt veszi alapul.

Ehhez két példát is hoznánk:

Ha üzleti oldalról nézzük, azért fejlesztünk logót, hogy:

  1. megnyerjük az ügyfeleket,
  2. üzenjünk neki valamit,
  3. megkülönböztessük magunkat a piac többi szereplőjétől,
  4. védjük magunkat a konkurenciától,
  5. ezáltal jobb üzleti eredményeket érjünk el.

Önmagában a logó egy eredménytermék, de a tényleges cél jóval több.

De láttunk már példát arra is, hogy a hirdető azt szerette volna csak hogy megismerjék a nevét. Például, adott egy félreeső helyen működő, de robotikával komoly szinten foglalkozó cég, aki azért nem tud munkavállalót felvenni, mert sem a működési helyét, sem őt magát nem ismerik az emberek. Neki az a célja, hogy felhelyezze magát a térképre, ezzel javítva munkaerő felvételi képességét. Végső soron ez a termékei minőségét javítja, ami kihatással van a bevételekre is, de nem az eladás a célja a brandépítésnek.

Jogilag is így tudjuk megfogni a szolgáltatások lényegét, a szolgáltatásnak van egy tárgya, de a tárgy nem egyenlő a céllal.

Milyen típusú szerződés kell ehhez?

Tapasztalatunk szerint a branding szolgáltatások tipikusan gondossági (megbízási jellegű) típusú tevékenységek.

Ez azt jelenti, hogy a másik fél csak arra vállal (és tud vállalni) kötelezettséget, hogy legjobb szakmai tudásának megfelelően látja el a feladatát és építi a brandet, vagy segít nekünk ebben.

Azaz a másik fél legjobb szakmai tudása szerint:

  1. átadja nekünk azt a tudást, amivel rendelkezik a brandépítéssel kapcsolatban, hogy mi is el tudjuk kezdeni a saját brandünk építését (oktatási szolgáltatások és tanácsadások esetén),
  2. megtervezi számunka a brandünk elemeit, logót, dizájnt, stb (tervezési szolgáltatás), vagy
  3. ellátja a fenntartási feladatokat (pl.: kezeli a Facebook oldalunkat, ha adunk számára tartalmat).

A tervezési szolgáltatásban viszont már megjelennek a vállalkozási szerződés elemei is, mivel konkrét kézzelfogható eredménytermékeket is kapunk, de ennél több itt sem érhető tetten az eredménykötelmekből (vállalkozási típusú szerződésekből).

Mit kérhetek számon egy brandépítési szerződésben?

A lényeg, hogy ha brandépítési szerződést olvasunk/írunk/kötünk, akkor ne számítsunk arra, hogy a brand építkezésünk során a velünk szerződő személyek tudnak és akarnak felelősséget vállalni arra, hogy:

  1. elérjük a kívánt társadalmi és üzleti megítélést,
  2. vagy azt a megítélést érjük el végül, amit szerettük volna,
  3. ha náluk költjük el a pénzt, akkor a tevékenységük hatására ok-okozati összefüggésben növekedeni fog a bevételünk, változni fog a megítélésünk.

A szolgáltatók eszközöket adhatnak a kezünkbe, amelyek alkalmasak lehetnek a céljaink elérésére.

De ez nem ugyanaz, mint azt vállalni, hogy ha igénybe vesszük a szolgáltatást, akkor a forgalmunk növekedni fog.

Persze támaszthatunk ilyen elvárást is, de kétséges, hogy a szolgáltató ezt tudja-e vállalni, ténylegesen lesz-e ráhatása.

Másik oldalról elég nehéz bizonyítani, hogy az elvárt számok a szolgáltató hibás teljesítése, vagy külső körülmények miatt nem valósultak meg, így ezt a részét nem erőltetnénk a szerződésben.

Mire figyeljünk a brandépítési szerződésnél?

A lényeg a pontos és tiszta fogalmazás:

  1. fogalmazzuk meg elvárásainkat,
  2. definiáljuk a feladatokat,
  3. legyen határidő,
  4. ha szeretnénk, akkor tegyünk be a szerződésbe ellenőrzési mechanizmusokat, hogy bele tudjunk nyúlni a kötelezettségekbe az eredmények láttán,
  5. legyen egyértelműen meghatározott a hirdetési budget, az, hogy hol lehet elkölteni, ha hirdetésben is segít a megbízott.

Ha szükséged lenne segítségre keress minket bizalommal.

Szerző: dr. Németh Ádám

2020.10.11.

További informatikai joggal kapcsolatos szolgátlatásaink

Szerzői joggal kapcsolatos szerződések készítése

Vállaljuk szoftver fejlesztési, support, alvállalkozói és licencia szerződések készítését fejlesztőknek és megrendelőknek is, figyelve mind a két fél érdekeire.

Tanácsadás szerzői jogi kérdésekkel kapcsolatban

Segítünk valamennyi szerzői jogi kérdésére és a fejlesztéssel kapcsolatos más jogi kérdéseire is a választ megtalálni, telefonon, email-en és konzultáció keretében is.

forráskód letét

Banki széfben biztosítunk forráskód letétet, ha az üzletmenet folytonosság miatt szükséges.

védjegybejelentés

Segítünk cége védjegyének bejelentésében, kutatással, és a bejelentés intézésével.

Lépj velünk kapcsolatba!

Az ajánlatot kérek gomb megnyomásával hozzájárulok az itt megadott adataimnak az adatkezelési tájékoztató szerinti kezeléséhez.

Köszönjük, hogy megtisztel minket bizalmával

További cikkeink

Szoftver adatvédelmi audit

Szoftver adatvédelmi audit Mit értünk szoftver adatvédelmi audit alatt? Irodánk több ilyen auditot is megcsinált már, ezért összefoglaltuk, hogy mikor és milyen célból érdemes szoftver adatvédelmi

Tovább olvasom »

Forráskód letét

Forráskód letét a gyakorlatban Ügyvédi Irodánk forráskód letéttel is foglakozik, cikkünkben összefoglaljuk, hogy álláspontunk szerint a forráskód letétnek milyen folyamat szerint kell megvalósulnia. Mi a forráskód

Tovább olvasom »
MIT licence

MIT licence

MIT licence Az MIT licence egy megengedő típusú licence, amit az MIT egyetemen alakítottak ki. A licence megengedő volta abba nyilvánul meg, hogy nem köti le a fejlesztő

Tovább olvasom »